Reistrend: de groei van Airbnb neemt verrassend snel toe, maar wat is Airbnb nou eigenlijk?

Reistrend: de groei van Airbnb neemt verrassend snel toe, maar wat is Airbnb nou eigenlijk?

Wat is Airbnb? Wij behandelen 12 vragen die worden beantwoord door één van de snelst groeiende vakantiewebsites ter wereld.

We weten inmiddels dat het werelds grootste accommodatie-sharing website is, maar hoe werkt Airbnb eigenlijk? Het idee dat vreemdelingen zomaar in je huis worden gelaten, geeft je in eerste instantie niet een geweldig gevoel. Tevens aan de andere kant, kom je zelf ook in compleet ander huis, dat van een vreemdeling!

De vele miljoenen gebruikers, bezoekers en reisfanaten van de accommodatie-sharing website Airbnb geven aan dat het idee niet alleen heel goed is, maar dat het ontzettend briljant is!

Sinds het bedrijf in 2009 gelanceerd is, is het uitgegroeid van 21.000 gasten in het eerste jaar naar een succesvolle zes miljoen gasten die vorig jaar op vakantie zijn gegaan. Momenteel staan er zo ongeveer 800.000 woningen in 34.000 verschillende steden in 90 verschillende landen in aanbod.

Lees verder wat je moet weten over Airbnb.

Hoe werkt Airbnb?

Airbnb is eigenlijk een online marktplaats waar mensen hun eigendommen of extra kamers aan gasten te huur kunnen zetten. Airbnb neemt 3% provisie van elke reservering van de gastheren, en ongeveer tussen de 6% en 12% van de gasten.

Er zijn veel criteria om aan te geven wat voor woning je wilt zoeken: van een gedeelde kamer tot een heel huis, van het hebben van een zwembad tot een wasmachine. Er worden foto’s weergegeven van het verblijf, van de gastheren, eerdere gasten en tevens ook nog met een volledig plattegrond.

Waarom vinden mensen het leuk?

Het gaat om een combinatie van factoren, maar vooral het financiële aspect is belangrijk. Gasten krijgen namelijk goedkope accommodaties op een groot aantal populaire gebieden, van een paar euro per nacht tot honderden en vaak ook nog op de locaties waar een normaal hotel vele euro’s meer zou kosten.

Gastheren kunnen profiteren van kamers die leeg zijn komen te staan. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die het huis hebben verlaten waardoor er een extra slaapkamer is vrijgekomen.

In feite, econoom dr. Margarethe Theseira geeft aan, als een Airbnb-gastheer zijn/haar woning voor zeven dagen per maand verhuurt, zouden ze  € 6000 per jaar verdienen! Dat is een verhoging van het huishoudelijk inkomen dat om en nabij te vergelijken is met een 15% loonverhoging voor een gemiddelde fulltime baan!

Wat zijn de andere voordelen?

Er is echter meer dan het financiële gedeelte. Veel gasten leven namelijk graag als een lokale bewoner en ze krijgen op deze manier tips over waar ze moeten gaan eten, drinken of uitgaan. Aanbevelingen van de mensen waar je gaat slapen geeft een kick om een stad of gebied te ontdekken. Daarnaast zijn er veel gastheren die vol trots hun stadje of hun huis willen laten zien of gewoonweg nieuwe mensen willen ontmoeten.

Is het makkelijk om te boeken?

Ja heel makkelijk. Zodra je een profiel hebt gecreëerd, dat gekoppeld kan worden aan Twitter, Facebook of wat voor Social Media dan ook, kan je een bericht sturen naar de gasheer om zo direct te boeken of een aanvraag in te dienen voor een latere boeking. Gastheren moeten kalenders van beschikbaarheid tonen, de meeste data worden goed op de hoogte gehouden, en ze zullen je uiteraard nog verder informeren over wat ze voor extra’s zullen aanbieden zoals handdoeken, zeep, shampoo en haardrogers.

Als je op doorreis bent, wordt het echter niet aangeraden. Veel gastheren nemen geen reserveringen aan voor ‘slechts’ één nacht.

Zijn er verborgen extra’s?

Het is niet echt ‘verborgen’, maar veel gastheren zullen een toeslag rekenen voor het schoonmaken boven op hun basisschoonmaak. Dit wordt wel altijd duidelijk gemaakt bij het boeken.

Hoe kom je in een woning als er geen receptie is?

Zodra je hebt geboekt zal je samen met de gastheer afspreken waar en wanneer je elkaar ontmoet, wat het handigst is met betrekking tot het verblijf en jouw aankomsttijd. Dit zou zomaar op het terrein zelf kunnen zijn. Als het lastig te vinden is, komen veel mensen overeen om op een meer centrale locatie af te spreken en vanuit daar naar het verblijf te gaan.

Sommige Airbnbs zijn professionele diensten, zodat het ook eens kan voorkomen dat één van de medewerkers met je zal afspreken in plaats van de eigenaar zelf.

Dan wat?

Eenmaal bij het verblijf aangekomen en de eigenaar of gastheer ontmoet te hebben, zal je een rondleiding krijgen in en rond het huis. Je krijgt alle benodigde informatie over bijvoorbeeld de lokale voorzieningen en bezienswaardigheden. Vervolgens is het belangrijk dat er wordt besproken waar je de sleutel moet laten wanneer je weer vertrekt.

Maar kan je de mensen vertrouwen?

Ja zeker. Er is namelijk een beoordelingssysteem, waar gastheren en gasten eerlijke beoordelingen over elkaar kunnen geven. Deze opmerkingen kunnen echter alleen na een reservering worden overgelaten. Vaak is dat ook na een verblijf.

Dan is er nog een geverifieerd ID-systeem dat zorgt voor een identiteitsbevestiging van mensen door ze te vergelijken met Social Media en andere offline documenten, zoals het scannen van foto-ID’s.

Kan je de beschrijvingen wel vertrouwen?

Er is natuurlijk altijd het gevaar, eigenlijk bij alles online, dat dingen in werkelijkheid niet helemaal zijn zoals ze op de website getoond worden. Maar dat is waar de beoordelingen dan over binnen zullen komen.

Een tip is dan ook om alleen ergens te boeken met goede mensen en goede reviews!

En hoe zit het met het geld?

Als gast betaal je volledig als je via een beveiligd platform boekt, en de gastheer ontvangt dat geld 24 uur na het inchecken van de gasten.

Hoe zit het met annuleringen/garanties?

Er zijn vijf niveaus van een annuleringsbeleid, dit is afhankelijk van de individuele gastheer. Over het algemeen krijg je op korte termijn geen geld terug voor het annuleren van een verblijf, maar het zou wel kunnen mocht er sprake zijn van bijzondere omstandigheden of als er iets mis is met het onroerend goed dat dus niet in de beschrijving vermeld staat.

En voor de gastheer?

Airbnb heeft een 24-uurs hotline voor zowel gasten als gastheren.

Voor de gastheer is er onlangs een verzekeringspolis geïntroduceerd voor verlies door diefstal of vandalisme. In 29 landen worden de gastheren beschermd door een bepaalde ‘gastheergarantie’ van 600.000 dollar dat ondersteund wordt door Lloyd’s uit Londen. Airbnb beveelt de gastheren ook aan om een extra passende huisverzekering te hebben.

Voor meer informatie over hosting of boeking, bezoek de website van Airbnb.

Geef een reactie

Sluit Menu